INTERVIEW

2014/09/12

Cheeky Paradeが著名人に取材企画! ~Vol.1 山口裕子さん編~

▼ ENGLISH
 

10月に全国ツアーの最終公演をニューヨークで行う、9人組アイドルグループのCheeky Parade。

海外進出・ニューヨークでツアーファイナルというアイドル前代未聞の展開を控え、『NY公演を控えたチキパ、海外をまたにかけて活躍する人から海外進出の極意を聞こう!!! Cheeky Parade 「日本の文化を学べ!」』という取材企画が立ち上がった。

Cheeky Paradeメンバーが記者となり、各界で、日本を代表し、また世界で活躍する著名人へメンバー自身が取材するという企画内容だ。
 

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その第一弾として、今回はHelloKittyのデザイナー・山口裕子さんにCheeky Paradeのメンバーからリーダーの関根・鈴木友梨耶・真梨耶の3名がインタビューへと出向いた。
 



関根 「私達、Cheeky Paradeは10月にNYでのライブを控えていて、世界をまたにかけて活躍されている皆さんから、お話しを聞かせて頂こうという企画を立ち上げました!今日は、インタビュワーとなって山口さんから色々お話しを聞かせてください!宜しくお願いします。」

山口 「宜しくお願いします。」

関根 「この(デザイナーという)仕事に就かれたきっかけは何だったんですか?」

山口 「中2の時、先生に“好きなことをやりなさい”って言われて、デザインすることが好きだったのでデザイナーになりたいと思ったんですよ。」

関根 「デザイナーさんになってから、今までどれくらいデザイン画を描いてきたんですか?」

山口 「分からないくらいに書いてきましたよ(笑)サインも。サインってお客さんとのコミュニケーションとの数だと思っていて、本当にいっぱい書いてきました。もしかするとギネス1位かも?って思うくらい。キティを通じて、色んな人と会うことが出来、私がデザイナーで居られるんです。」

友梨耶 「今までで、これは挑戦だったな、というデザインなどありましたか?」

山口 「ヒョウ柄・スカル柄ですかね。1980代くらいは、まだポピュラーな柄でなくずっとキティには合わないと言われていて。でもファンの方々からリクエストも多くて、商品にさせてもらったんです。」

関根 「ご当地のキティちゃんがあるくらい、日本の文化となっているキティちゃんですが、街中でキティちゃんを見かけるとどんなお気持ちですか?」

山口 「最初、キティちゃんを身に着けているのは女の子だけで。徐々にですが拡がって、今はキティちゃん=女の子だけ、という意識が無くなってきたのかなと思います。なので、これからは“メンズのキティ”を拡げていきたいと思ってるんですよ。今ならキティが進化できるかなって。常に、挑戦することが大切ですね。芸能界も同じだと思います。」

関根 「なるほど、勉強になります。ちなみに、私達にはチィキスというキャラクターが居るんですが、この子を人気者にする方法を教えて頂けませんか?」

山口 「体がないので、まずは体を作って、魂を宿らせること。そしてストーリィを作りましょう。血液型まで細かく決めます。あとは、皆だったらファンの皆さんと作ることかな。キティもそうやって、ファンの人から色々な意見を聞いていろんなキティが出来たんですよ。」

真梨耶 「今までで一番苦労したな、って思い出はありますか?」

山口 「最初はキティが売れなくて、売れなくて。新人アーティストのキャンペーンを見習って、サイン会や握手会を繰り返してたんですよ。5年くらい。」

真梨耶 「諦めようとは思わなかったんですか?」

山口 「必死で、諦めるなんて出来なかった。その行動をすることが、私を孤独にさせてくれないものだったんです。」

チキパ一同 「すごいです・・・!」

関根 「私達、実は先日ジャパンポップカルチャーOKAIMONO親善大使になったんです。まさに、キティちゃん自体がそういう存在だと思っているんですが、日本の文化とコラボしたキティちゃんで一番お気に入りのモノはありますか?」

山口 「着物や浴衣ですかね。プレゼントすると凄く喜んでもらえますよ!日本ならではのモノですからね。」

友梨耶 「では、ズバリ、キティちゃんの良さってなんでしょうか。」

山口 「あなた色に染まれるところ。キティは白いキャンバスみたいなもので、あなたの好きなキティを選んでもらえたらと思います。」

友梨耶 「私、いつかキティちゃんとコラボしたいです!それまで頑張ります!」

山口 「頑張って、“友梨耶”という個性をキティに宿らせてやってくださいね。」

関根 「では、最後に、世界で活躍するための秘訣ってなんでしょうか?」

山口 「まだまだ世界で活躍なんて出来ていません。まだまだスタート地点だと思って、チラシ配りからやろうかな、なんて思ってます。」

 

■Profile
ハローキティ デザイナー 山口裕子(やまぐち ゆうこ)

高知県高知市生まれ。
女子美術大学 卒業。
株式会社サンリオ入社後、1980 年よりハローキティの3代目デザイナー。
その後現在まで30年以上に渡りキティを担当、様々な変化をキティに与え続け、世界 130 カ国で年間5万種類の商品が販売されるキャラクターにまで育てあげた。
1999 年にはキティのボーイフレンド「ディア・ダニエル」、2004 年にはキティのペットという設定の「チャーミーキティ」を生み出し、人気キャラクターとなっている。
自ら考案した、サンリオショップを回ってファンの方と直接交流し、キティの絵を描き、サインする「サイン会」は海外を含め1千回を超える。
最近では国内外のデザイナー、アーティストとのコラボレーションも積極的に行っている。



 

Cheeky Parade interviews celebrities! Yuko Yamaguchi edition

The 9 girl idol group, Cheeky Parade will hold the last show of their Japan tour in New York in October. 
Chikipa is going overseas to hold the final show of their tour in New York. Before they took such an unprecedented step as an idol group, an interview project was launched, “Before the NY show, let’s learn the secret of overseas expansion from people who work all over the world!!! Cheeky Parade, learn about Japanese culture!”
The members of Cheeky Parade then became journalists and interviewed celebrities who play an active role globally in their own field while representing Japan.


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Their first opportunity is to interview Yuko Yamaguchi, the designer of Hello Kitty. Cheeky Parade leader Sekine together with Yurina and Marina Suzuki went to interview Yamaguchi.
 

Sekine: We Cheeky Parade will be holding a live show in New York in October. We started the project to talk with people who play an active role globally! We would like to interview you and learn from you today! Nice to meet you. Thank you for your time. 

Yamaguchi: Nice to meet you too. Thank you for having me. 

Sekine: What was the reason you became a designer?

Yamaguchi: When I was in 8th grade, my teacher told me “Do what you like to do.” I always liked design so I decided to become a designer. 

Sekine: How many design drawings have you done since you became a designer?

Yamaguchi: I’ve drawn so many. I don’t even know how many. Lol. I think autographing is the way to communicate with fans, so, I’ve done so many. I might set a Guinness world record. I meet so many people through Kitty and that helps to me to be a designer. 

Yuriya: What was the most challenging design for you. 

Yamaguchi: I think the leopard and skull patterns. They were not so popular in the 80s and I was told that they wouldn’t go well with Kitty. But fans wanted them so I designed them to commercialize. 

Sekine: Hello Kitty has been such as big part of Japanese culture that there are even local kitty designs. How do you feel when you see your Kitty designs on the street?

Yamaguchi: Hello Kitty used to be recognized as something only girls have. But it has spread gradually and now the formula, Hello Kitty = girls only, is fading. So, I am planning to expand “Men’s Kitty.” It’s time to evolve Hello Kitty.  It’s important to keep taking on a challenge. I think the same thing in the show business. 

Sekine: I see. That is a good lesson. We have a mascot called Cheekiss. Can you tell us the secret to make Cheekiss popular?

Yamaguchi: It needs a body first. So make a body and put soul to it. Then come up with its background story. It needs to be as detailed as possible, even its blood type. After that, you should come up with ideas with your fans. Hello Kitty was completed by fans’ opinions and ideas too. 

Mariya: What was the most difficult experience in your carrier?

Yamaguchi: At first, Kitty didn’t sell well at all. So we held autograph sessions and shake hand sessions over and over again for about 5 years similar to promotion campaigns for new artists. 

Mariya: Did you ever wanted to quit?

Yamaguchi: I was struggling and desperate, so I couldn’t give up. Trying so hard didn’t even let me fell alone.

Chikipa members: “That’s amazing!”

Sekine: We have become Japan pop culture Okaimono goodwill ambassadors. We think Hello Kitty takes on that role, too. There are many Kittys that collaborate with Japanese culture, which one is your favorite?

Yamaguchi: My favorites are Kitty with kimono and yukata. They are great gifts. Because kimono and yukata are uniquely Japanese. 

Yuriya: What is it that makes Hello Kitty so special?

Yamaguchi: You can make Kitty your own color. Kitty is like a white canvas. You can pick your favorite Kitty.

Yuriya: I want to collaborate with Kitty someday! I will work hard until that day!

Yamaguchi: Looking forward to seeing you put the characteristics of Yuriya into Kitty one day. 

Sekine: Lastly, what is the secret to become active globally?

Yamguchi: I’m not so active globally yet. I’m thinking to start out by handing out flyers as if I’m standing at the starting line. 
 

■Biography of Hello Kitty Designer Yuko Yamaguchi

Born in Kochi City, Kochi Prefecture.
Graduate of Joshibi University of Art and Design.
Entering Sanrio Company out of University, Ms. Yamaguchi took over as the
3rd Hello Kitty designer in 1980. In the thirty years since, she has guided
Hello Kitty through various transformations and nurtured her into the
global star she is today—currently 50,000 varieties of Hello Kitty
merchandise are sold every year in 130 countries.
Ms. Yamaguchi is also behind Kitty’s boyfriend Dear Daniel (1999) and her
pet cat Charmmy Kitty (2004), both popular characters in their own right.
At her own suggestion, Ms. Yamaguchi conducts signings in which she visits
Sanrio stores and personally draws, signs and distributes pictures to fans,
something she has now done over a thousand times around the world.
Recently she has been actively pursuing new inspiration through
collaboration with designers and artists both in Japan and abroad.

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